Project Description

SNS Bank

SNS Bank was gestart met de uitrol van de nieuwe distributiestrategie met twee onderdelen:
– Een landelijk netwerk van SNS winkels met ruime (winkel)openingstijden voor ‘inloophulp’.
– En (mobiele) lokale adviseurs voor de meer complexe producten.

Een doelstelling hierbij was om tweederde van de circa 250 marktgebieden in Nederland te laten ‘bewerken’ door zelfstandige ondernemers. Dit zijn franchisenemers die vanuit ‘lokaal ondernemerschap’ opereren onder de SNS bank vlag.

Regio Perspectief

Bij SNS bank heeft Rutger van Stappershoef zijn expertise op het gebied van lokale / regionale marketing ingezet. Hij werd bij SNS ‘Marketeer Lokaal ofwel ‘retailmarketeer. Hiermee werd hij verantwoordelijk voor de lokale / regionale marktbeweging van de 250 marktgebieden bij SNS Bank. Hij werd hiervoor een centraal aanspreekpunt en daarnaast ook een sparringpartner. Hij hield zich bezig met het implementeren van een (nieuwe) lokale marketing strategie. Daarnaast hield hij zich ook bezig met het invoeren van creatieve concepten en ook van marktbewerkingstools.

Hierbij paste hij het Local Hero Model toe, maar dan met een SNS sausje. Dit wordt ‘Het Lokale Kringenmodel’ genoemd. Samen met collega’s zette hij vanuit dit model succesvolle acties en campagnes op. Hij creëerde voor alle SNS Winkels in het land een goed gevulde online shop. Deze interne promotiewinkel bevat marketing- en communicatiemiddelen om lokaal in te zetten bij de SNS Winkels.

Ook was hij campagnemanager bij de landelijke uitrol van een adviescampagne, genaamd de Local Hero Campagne. Maar ook voor de lokale websites (binnen de schil van de landelijke site) en lokale sociale media. Hij schoof daarnaast ook als teamlid aan bij de ontwikkeling van diverse landelijke campagnes. Denk hierbij aan de SNS Jongerenrekening, de comeback van Zilvervloot sparen en de lancering van de SNS Bus.

Per 2014 hield hij zich binnen het hypotheken team onder andere bezig met de volgende onderdelen:
– Sales funnel optimalisatie
– De lokale en online doorvertaling van campagnes en thema’s
– Content marketing, o.a. video seeding
– De Customer Experience, dit zijn o.a. Customer Journeys, KTO en NPS-metingen
– En een klanten relatieplan

Testimonials

Binnen SNS heeft Rutger zich laten gelden met verschillende initiatieven, ideeën en visie hoe lokale marketing op een juiste wijze in te vullen. Hij is een ware ambassadeur van het ‘local hero model’ wat hij zelf heeft ontwikkeld en neergezet, en zoekt naar commerciële mogelijkheden om dit goed uit te bouwen. Waarbij hij op geheel authentieke wijze collega’s daarin op een goede manier weet te beïnvloeden om hieraan invulling te geven.
Robert Molenkamp, Bedrijfshoofd Marketing & Communicatie
Toen Rutger bij ons het bedrijf binnenkwam gebeurde er iets. Het enthousiasme van Rutger en zijn vakbekwaamheid als winkel-marketeer gaf direct inspiratie. Mensen vinden het prettig om met Rutger in een team te zitten. Er wordt niet alleen gesproken, maar ook gedaan. Daarnaast is Rutger een zeer betrokken mens en toont oprechte interesse. Rutger heb ik ervaren als een creatieve en slimme retailmarketeer, die analytisch ook sterk is: Anders bedenk je niet een eigen marktbewerkingsmodel dat white-label inzetbaar is. Mensen die van commercie houden hangen aan zijn lippen en voor mensen die van het “doen” zijn is Rutger een meer dan verfrissende collega. Ik heb het altijd jammer gevonden dat hij nooit een onderdeel was van mijn team :-).
Emile Kouwenhoven, Bedrijfshoofd Assortimentsmanagement